Dinsdag 23 februari
Vast jij in deze 40 dagen? Als prestatie of uit liefde? #liefdevoorjezelf
Vast jij in deze 40 dagen? Als prestatie of uit liefde? #liefdevoorjezelf
Ken je al je buren? #liefdevoorjenaaste
Anita Meyer zong in de jaren negentig Nederland toe met “Zo simpel drie woorden.” Sorry zeggen is zo moeilijk niet, of anders zou een televisieprogramma daarbij kunnen helpen. De Kerk heeft de veertigdagentijd als tijd bij uitstek om te kijken naar wat niet goed gaat in ons leven. Onderweg naar het grote feest van Pasen kunnen we dan onze relaties met elkaar en met God bezien en verbeteren. Op Aswoensdag hebben we daarom in de digitale viering voor kinderen en gezinnen Het spijt me, vergeef me-doosjes gemaakt. Kleine gesloten doosjes met een brievenbusje om gedurende de vastentijd onze fouten, slechte gewoontes en zonden in te doen. Niet om ze daarmee weg te stoppen, maar juist om eraan herinnerd te worden en ze onder ogen te zien. Wanneer hebben we ruzie gemaakt? Iets niet gedeeld met een ander? Gevloekt en gescholden? Teveel gegeten of gedronken? Iemand niet geholpen, terwijl die [...]
Iemand zei ooit: Als ik het Onze Vader bid, gaat het niet om de inhoud. Het is een ‘ik hou van jou’, een kort liefdesbericht aan God. Hoe zie jij dat? #liefdevoorGod
Wat heb je vandaag gegeten? #liefdevoorjezelf
Geloof je dat je alleen op deze wereld bent? #liefdevoorjenaaste
Waar ben je dankbaar voor? #liefdevoorGod
De vasten of veertigdagentijd is begonnen, dus ook het project 40 dagen 40 vragen. Elke dag wordt er een nieuwe vraag gesteld over de liefde, voor God, je naaste of jezelf. Heel wat parochianen hebben zich ingeschreven voor de dagelijkse email. Inschrijven is de hele periode overigens nog mogelijk. Andere bekijken dagelijks de vraag van de dag op deze website. De vragen zijn divers; voor iedereen zitten er toepasselijke vragen bij. Bovendien gaat het niet om juiste antwoorden. Er is in deze geen goed of fout, maar wees eerlijkheid is een must. Denk gedurende de dag over de vraag na en schrijf er wat over op. En voor wie wil zijn er digitale bijeenkomsten op zondag om ervaringen te delen. Zo maken we als parochie van deze veertigdagentijd een gemeenschappelijke tijd van bezinning en bekering.
Komende woensdag begint de Veertigdagentijd. Door de coronapandemie kan het carnaval niet of alleen in zeer afgeslankte vorm worden gevierd. Voor velen in ons bisdom vormt dat een grote teleurstelling en een groot offer. Wij worden uitgenodigd om in de komende weken na te denken over het lijden, het sterven en de opstanding van Christus. Langs de weg van het kruis heeft Christus nieuw leven ontvangen. Aswoensdag Maar wij worden ook uitgedaagd na te denken over ons eigen leven. Bij het askruisje, dat op Aswoensdag in aangepaste vorm wordt uitgereikt, kunnen twee Schriftteksten worden uitgesproken: gedenk mens dat je stof bent of bekeer je en geloof het Evangelie. Als mensen zijn wij breekbaar en kwetsbaar. Wij zijn maar stof. Maar tegelijk zijn wij ook mensen met een hoge roeping. Steeds weer worden we uitgenodigd om ons naar Jezus toe te keren en trouw zijn Evangelie zichtbaar te maken door [...]
De vasten of veertigdagentijd begint met de viering van Aswoensdag. Het is een vasten- en onthoudingsdag. Iedereen wordt uitgenodigd om terughoudend te zijn met eten en drinken. En meer tijd te besteden aan gebed. Daarom komen we 's avonds als parochiegemeenschap samen om deze dag ook liturgisch te vieren. Om 18.30 uur is er een digitale viering voor kinderen en gezinnen. Aanmelden is hiervoor nodig om een Teams-link toegestuurd te krijgen. Om 19.00 uur is er een viering in de St. Lambertuskerk en om 19.30 uur in de St. Caeciliakerk. Voor deze vieringen kunt u reserveren, zoals u dat bij zondagsvieringen gewend bent.