Beste lezers, we zijn inmiddels begonnen aan de maanden waarin het elke dag eerder donker word. Alles lijkt een beetje ‘dood’ te gaan. Bomen laten hun bladeren vallen of ze zijn al helemaal kaal. In deze donkere maanden kijken mensen ook vaker somber naar het leven. Eenzame of alleen staande mensen hebben het moeilijker in deze tijd van het jaar. Als we wat verder van ons vandaan kijken naar alles wat er in de wereld gebeurd, dan stemt dit ook niet vrolijk. Conflicten – oorlog – milieu, alles wat we horen maakt het leven er niet mooier op. De gelovige katholieken vierden het einde van het kerkelijk jaar met  het hoogfeest van ‘Christus Koning van het heelal’ op zondag 20 november. Na een week van overgang begint het nieuwe kerkelijk jaar met de Advent. De Advent is een periode waarin katholieke gelovigen zich mogen voorbereiden op Kerstmis: een nieuw begin. ‘Advent’ is afgeleid van het Latijnse woord adventus, dat ‘komst’ betekent. Met Advent leven christenen toe naar het hoogfeest van Kerstmis. Dan vieren we de geboorte van Jezus, Gods zoon die komt in deze wereld als een teer en klein mensenkind. Advent begint vier zondagen voor Kerstmis. In veel kerken wordt elke week een adventskaars aangestoken. dat symboliseert dat we steeds iets dichter naderen tot Kerstmis, het feest van het Licht. Minder bekend, maar minstens even belangrijk, is dat de adventstijd ons ook wil richten op de nog te verwachten komst van Christus: Zijn wederkomst. Gaat u ook nog iets speciaals doen in de Advent? Maakt u zich ook klaar om Hem te ontvangen en opnieuw binnen te laten in uw hart? Als u dit doet, dan kunt u op weg naar Kerstmis ervaren dat de nacht ten einde loopt en de dag aanbreekt. Of als u zich richt naar buiten toe en op de natuur, dan kunt u al na enkele weken na Kerstmis zien dat het eerder licht begint te worden en de dagen langer. Maar voordat het zover is, wens ik u een goede Advent.

Diaken Ton.