Ter nagedachtenis
In de St. Lambertuskerk hebben we afscheid genomen van Diny van de Wouw-van Strijdhoven, 83 jaar en in de St.- Willibrorduskerk van Annie Damen-van de Sande, 94 jaar.
In de St. Lambertuskerk hebben we afscheid genomen van Diny van de Wouw-van Strijdhoven, 83 jaar en in de St.- Willibrorduskerk van Annie Damen-van de Sande, 94 jaar.
Het functioneren van de parochie staat of valt met de inzet van vrijwilligers. Op dit moment zetten ruim 180 personen, nog los van de diverse koren, zich in om allerlei activiteiten uit te voeren. Daar zijn we bijzonder blij mee, niet alleen omdat er veel werk te verzetten is, maar ook omdat vele handen het werk licht maken. Bovendien: een groter aantal vrijwilligers vergroot de creativiteit en het werkplezier. Helaas is er in de afgelopen jaren een aantal vrijwilligers gestopt, meestal vanwege gezondheid of overlijden. Daardoor zijn er vacatures ontstaan op verschillende terreinen. Acute behoefte hebben wij aan uitvaartacolieten, vrijwilligers voor de schoonmaak van de kerken, kosters, technici voor klein onderhoud, onderhoud pastorietuinen en begraafplaatsen, en leden voor de diverse zangkoren. Daarnaast zoeken wij invulling van de commissies communicatie en vrijwilligers. Voelt u zich aangesproken bij één van deze functies? Of wilt u er eens verder over doorpraten? Neem [...]
Graag vragen wij nogmaals aandacht voor de Aktie Kerkbalans. De Aktie Kerkbalans is eind januari jongstleden gestart en is eerder via berichtgeving in dit weekblad onder uw aandacht gebracht. Deze landelijke actie is in onze parochie hard nodig. Want ook blijven – zoals wij hebben aangegeven - de inkomsten van de parochie helaas ver achter bij de kostenontwikkeling. Indien u inzage wenst in de begroting 2024 van de parochie dan verwijzen wij u graag naar onze website alwaar u onder het tabblad ‘Algemene informatie’, ‘Kerkbalans’ en ‘Financiën’ de begroting 2024 kunt inzien en de urgentie duidelijk zichtbaar is. Daarom willen wij deelname aan de Actie Kerkbalans graag nog eens onder uw aandacht brengen. Mogen wij alsnog opnieuw een beroep op u doen om onze parochie financieel te ondersteunen? Diegenen die onlangs onze parochie d.m.v. de Aktie Kerkbalans financieel hebben ondersteund: hartelijk dank!
In de St. Lambertuskerk hebben we afscheid genomen van Hein van den Berg, 87 jaar.
In het crematorium te Tilburg hebben we afscheid genomen van Annie van den Brand-op ’t Hoog, 93 jaar.
Afgelopen week is gestart met een gedeeltelijke renovatie van het parochiële kerkhof bij de Oude Toren. De werkzaamheden zullen allereerst bestaan uit het opnemen en opnieuw leggen van de twee hoofdpaden. Door de natte herfst en winter zijn de tegels zodanig gaan wijken dat er in de lengterichting een gleuf is ontstaan. Dat ziet er niet alleen slordig uit, maar het kan ook gevaarlijke situaties veroorzaken. Verder zullen ook de zijpaden opnieuw worden gelegd. Tenslotte zal rondom grafmonumenten waar zand is weggespoeld door overvloedige neerslag, nieuw zand worden aangevuld. De werkzaamheden zullen uiterlijk begin maart zijn afgerond.
Op 29 januari is broeder Richard van Grinsven op 81 jarige leeftijd te Tilburg overleden. Hij was broeder bij de Minderbroeder Kapucijnen en heeft een groot deel van zijn werkzame leven aan de gemeenschap van Biezenmortel besteed. Vooral is hij bekend geworden als dirigent van het Franciskoor en het jongerenkoor Bimoza, waaraan hij meer dan 50 jaar verbonden was. Veel inwoners van Biezenmortel hebben onder zijn leiding leren zingen. Zelf schreef hij ook liederen, waaronder een eigentijdse versie van het Zonnelied van Franciscus. Naast dirigent, was hij ook de rechterhand van pater-rector Monaldus van den Broek en diens opvolger pater Sjef van Laarhoven, de pastores van Biezenmortel. Onze parochie heeft veel te danken aan de enorme inzet van broeder Richard.
In de St. -Lambertuskerk hebben we afscheid genomen van Cees van den Oetelaar, 84 jaar.
Vanaf 16 januari zullen de doordeweekse vieringen op dinsdag en donderdag om 9.00 uur niet meer in de Eikelaar plaatsvinden maar in de St.-Lambertuskerk.
Op zondag 17 december 2023 heeft Peter Maas uit handen van pastoor Marcel Dorssers de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice ontvangen. De directe aanleiding was het vertrek van Peter als waarnemend penningmeester uit het parochiebestuur. Daarmee komt niet helemaal een einde aan zijn lange loopbaan binnen de parochie H. Johannes XXIII, want Peter blijft voorlopig nog actief in de Commissie Financiën. Maar het is voor Peter wel een afsluiting van een heel actieve periode, als eindverantwoordelijke voor het financiële reilen en zeilen van de parochie. Vanwege de lange staat van dienst van Peter maar vooral ook vanwege de zorgvuldigheid en de betrokkenheid waarmee hij zijn functie altijd heeft uitgeoefend, heeft het parochiebestuur aan Rome verzocht om Peter de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice toe te kennen. We zijn heel verheugd dat dit verzoek door Rome is gehonoreerd.