Diaken Alexis uitgezwaaid

In drie vieringen in de drie kerken heeft diaken Alexis Szejnoga afscheid genomen van de parochie en de parochie van hem. Gloedvol leidde hij zijn mede-parochianen in zijn preken langs de hoogtepunten van het geloof. Hij eindigde in een dankwoord met de hoogtepunten uit zijn leven en werken in deze parochie. Voor iedereen had hij een vriendelijk woord, een bemoedigende boodschap of een plagerijtje. Algemeen werd gevoeld wat vice-voorzitter Johan Elshof in zijn speech verwoordde. We vinden het ongelofelijk jammer dat de bisschop Alexis elders heeft benoemd, maar we snappen dat ook andere parochies van zijn goede werk mogen genieten. Helemaal afscheid wordt het echter niet, want Alexis gaat weliswaar voltijds werken in Kaatsheuvel, Loon op Zand en De Moer, maar hij blijft in onze parochie wonen. Omdat er geen receptie mogelijk was, maar hooguit een op afstand uitzwaaien op het kerkplein, is iedereen uitgenodigd om (via de secretariaten) [...]

2020-09-10T16:03:50+02:00dinsdag, 8 september 2020|

Avondgebed op maandagavond

Elke maandagavond is er van 19.00 tot 19.30 uur in de Sint-Willibrorduskerk in Berkel een avondgebed. Tenzij er Eucharistische aanbidding staat ingepland, of er een speciale viering is. We volgen hierin als parochie het getijdengebed zoals de kerk ons dat aanbiedt, aangevuld met de schriftlezingen van de dag en een stille tijd van enkele minuten. Deze viering is een ideaal moment om terug te kijken op de afgelopen dag, dankbaar te zijn voor wat goed was en plannen te maken als iets beter kan. Of om gewoon even tot rust te komen, bij jezelf en bij God. Pastoraal werker Frits Hendriks vertelt wat meer over dit initiatief: Waarom komt het er? Wat je als parochie ook doet, het begint en eindigt met gebed, met de persoonlijke ontmoeting van God. En dat kan in Eucharistievieringen, en daarom hebben we die zowel op zondag als doordeweeks in alle drie de kerken. [...]

2020-09-10T16:04:03+02:00donderdag, 3 september 2020|

Wat de coronacrisis van ons vraagt

Onlangs was de Belgische psychiater Damiaan Denys te gast in het tv-programma Op1 en ik werd getroffen door wat hij zei over de coronacrisis. Er worden volgens hem van ons dingen gevraagd die we niet gewend zijn, zoals denken op lange termijn en denken aan het belang van het collectief (de gemeenschap). Onze manier van leven en denken is in toenemende mate te duiden als ‘hedonistisch’: we willen genieten en wel nu/onmiddellijk. Het overmatig drankgebruik, drugs, de kick van hooligans en van relschoppers, ook tegen hulpverleners, is daar een uiting van. Men denkt alleen aan zichzelf, niet aan anderen, en ook niet aan de gevolgen op lange termijn, noch voor zichzelf, noch voor anderen. Met genieten op zich is niets mis, maar als het een egoïstisch trekje krijgt of ten koste van anderen gaat, dan wordt het een probleem. Damiaan Denys wees erop dat de coronacrisis van ons vraagt [...]

2020-09-10T13:00:43+02:00donderdag, 3 september 2020|
Ga naar de bovenkant