Elke maandagavond is er van 19.00 tot 19.30 uur in de Sint-Willibrorduskerk in Berkel een avondgebed. Tenzij er Eucharistische aanbidding staat ingepland, of er een speciale viering is.

We volgen hierin als parochie het getijdengebed zoals de kerk ons dat aanbiedt, aangevuld met de schriftlezingen van de dag en een stille tijd van enkele minuten. Deze viering is een ideaal moment om terug te kijken op de afgelopen dag, dankbaar te zijn voor wat goed was en plannen te maken als iets beter kan. Of om gewoon even tot rust te komen, bij jezelf en bij God.

Pastoraal werker Frits Hendriks vertelt wat meer over dit initiatief:

Waarom komt het er?

Wat je als parochie ook doet, het begint en eindigt met gebed, met de persoonlijke ontmoeting van God. En dat kan in Eucharistievieringen, en daarom hebben we die zowel op zondag als doordeweeks in alle drie de kerken. Maar de kerk heeft meerdere vormen van samen vieren. Diaken Ton van Kuijk verzorgt op de maandagen regelmatig Eucharistische aanbidding. Ook het getijdengebed is zo’n vorm. Daarom heb ik me sterk gemaakt om dit op het vieringenrooster te krijgen.

Iedereen enthousiast?

Er zijn in onze parochie in het verleden al tijden geweest dat er avond- of morgengebed was. En toen pastoor Dorssers een tijd geleden geen Eucharistieviering kon doen op dinsdagavond, hebben we ook al het avondgebed gebeden. De deelnemers van toen waren enthousiast en juichen het initiatief toe.

Van de andere kant besef ik dat niet iedere parochiaan dit soort vieringen door de week nodig vindt. Het zal dan ook geen volle kerk trekken. Maar is dat het doel van onze parochie? Ik vind het belangrijk dat er midden in de gemeenschap gebeden wordt voor de gemeenschap door de gemeenschap. Of we nu met twee of met vijftig mensen zijn is dan eigenlijk bijzaak. Toch hoop ik dat mensen -al is het maar uit nieuwsgierigheid- eens komen meebidden.

Hoe gaat het gebed in zijn werk?

Dat is moeilijk uit te leggen. We lezen op een rustig tempo psalmen, om en om. De voorbidder leest twee regels en daarna lezen we met z’n allen twee regels en zo gaat het door. Het klinkt misschien ingewikkeld, en het zal zeker gewenning vragen, want het is echt iets anders dan een eucharistieviering, maar het komt wel goed. In de eerste tijd zal ik ook steeds regie-aanwijzingen geven, zodat iedereen weet waar-i aan toe is.

Ben jij dan ook altijd de voorganger?

In de beginfase wel, maar het is de bedoeling dat meerdere mensen voorbidder worden. Met onze diaken Ton van Kuijk en met oud-pastoraal werker Theo Schepens heb ik daarover al gesproken, maar iedereen die meedoet en dat wil kan voorbidden. Ik wil mensen die daar wat onzeker over zijn ook graag begeleiden. Bidden doen we nu eenmaal samen.