Hoewel de kerken gesloten bleven op kerstavond, was er toch een herberg open.
De digitale kinderkerk van onze parochie hield wel een viering. Iedereen zat thuis achter de eigen computer en we ontmoetten elkaar als gemeenschap op Teams. Hele gezinnen hadden de keukentafel omgetoverd tot bid- en knutselplek. Samen hoorden we het Kerstverhaal, verteld door de engel, Maria en een herder. We kleurden en knipten onszelf een kerststal en vingerpoppetjes. Iemand maakte een kerstgedicht. Daarna baden we samen om God te danken en te vragen om goede dingen voor ons en voor andere mensen. Ondertussen zongen we uit volle borst mee met de Kerstliedjes. Want in de kerk is het stil, maar thuis mag iedereen zo hard (en vals) zingen als maar kan.
Het is een beetje een donkere Kerst, maar deze vieringen en andere nieuwe initiatieven zijn mooie lichtpuntjes.