Tijdens de eerste corona-lockdown leken we als samenleving elkaar heel goed te vinden, maar hoe is dat nu? En er komen verkiezingen aan voor de gemeenteraad. Is dat een bijdrage aan saamhorigheid of aan polarisatie? En in de Katholieke Kerk loopt het Synodaal proces. Dat is een uitnodiging van de paus aan iedereen over de hele wereld om mee te spreken over hoe de Kerk als gemeenschap met God en elkaar kan groeien. Er speelt dus heel wat rond ‘samen op weg’ zijn.

De veertigdagentijd -tussen Carnaval en Pasen- is een uitstekende periode om daar eens persoonlijk bij stil te staan. Het project 40 dagen 40 vragen wil je daarbij helpen. Vorig jaar waren veel deelnemers enthousiast. Iemand zei: “Het is een verrijking om zo de vastentijd intensiever te beleven.”

Elke dag (ma-za) krijg je een vraag gemaild of je bekijkt ‘m op de website. Je wordt uitgenodigd om met elke vraag vier keer veertig seconden bezig te zijn. Aan het begin van de dag, op de middag en aan het einde van de werkdag kun je erover nadenken. En voor het naar bed gaan kun je er dan iets over opschrijven. Op zondag, wanneer er geen nieuwe vraag is, kun je terugkijken op de vragen en antwoorden van de afgelopen week. Maar wat je precies met de vragen doet, is uiteraard aan jou.

Het overkoepelende thema van de vragen is gemeenschap.

Aanmelden en meer informatie via www.40dagen40vragen.nl.

40 dagen 40 vragen 2022