Het is alweer een vreemde Kerstmis dit jaar, daarom zoeken we naar nieuwe mogelijkheden om het ook buiten de kerk te vieren, met televisiemis en huisliturgie.

Uiteraard zendt de KRO via de televisie traditiegetrouw missen uit, op Kerstavond om 24.00 uur en op Eerste kerstdag om 11.00 uur. De nachtmis wordt dit jaar gecelebreerd door onze bisschop Gerard de Korte vanuit de Bossche Sint-Janskathedraal.

Ook kunt u thuis zelf een gebedsviering houden. Er is een zogenaamde huisliturgie beschikbaar, een voor kinderen en een voor volwassen. Voor kinderen is het een kerstverhaal dat verteld en gespeeld kan worden met de bijgeleverde vingerpoppetjes. Voor volwassenen is het een eenvoudige gebedsviering.

Andere huisliturgieën en nog veel meer kerstideeën vindt u via Vier Kerstmis, een website van de Nederlandse bisschoppen.

En uiteraard kunt u buiten de vieringen naar onze kerken komen. De meeste kerkportalen zijn overdag (zoals bijna altijd) open. U kunt er een kaarsje aansteken of een kersttafereel bekijken. In de Oude Toren van Enschot heeft het plaatselijke gilde een kerststal van de parochie ingericht.
Ook kunt u bij de Boom van Hoop gaan kijken en er wellicht nog een eigen kerstbal inhangen.

Tenslotte zijn er op het wereldwijde web video’s te vinden over het Kerstverhaal, onder andere van Dick Bruna.