Pelgrimstocht Biezenmortel – Den Bosch

Zaterdag 7 oktober 2023 zijn we met een groep van zeven parochianen te voet op weg gegaan vanaf Biezenmortel naar ’s-Hertogenbosch. Voor drinken, wat lekkers en een gezonde appel werd er op de tussenstops in Helvoirt en Vught gezorgd door Irene Schepens en Ingrid Heuts die met de auto ook onze reis terug vanaf ’s-Hertogenbosch naar Biezenmortel verzorgden.

We zijn voor ons vertrek om 10:30 uur samengekomen in De Vorselaar in Biezenmortel om vanaf daar te vertrekken voor onze pelgrimstocht naar de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch. In de Vorselaar hebben we allemaal kennis gemaakt, voor zover het al niet bekenden waren. Na het genot van een kopje koffie zijn we op weg gegaan.

Onze eerste stop was het Mariakapelletje bij de begraafplaats in Biezenmortel. Daar is een eerste tekst uit de Bijbel gelezen met daarbij enkele vragen om over na te denken. Ik wil hierbij deze bijbelperikoop met deze vragen delen om de lezers uit te nodigen deze tekst te lezen en hierover na te denken. Misschien voelt u dan een impuls om wellicht een volgende keer met ons mee op pelgrimstocht te gaan. Ik kan u dit van harte aanbevelen. De tekst kunt u in de Bijbel vinden in het eerste boek der koningen: 1 Kon. 19,4-8. De bijbehorende vragen zijn:
* Heb je de ervaring van uitputting op een reis (of levensweg) ook wel eens gehad?
* Hoe kwam je deze te boven?
* Heb je iets kunnen ontdekken van Gods zorg voor ons?
* Op welke manier kan God ons dragen, denk je?

Vanaf Biezenmortel zijn we vertrokken naar Helvoirt waar onze volgende stop was gepland bij de Sint Nicolaaskerk waar we gastvrij werden ontvangen door kapelaan Bart Theunissen. Hier hebben we wat gegeten en gedronken. Er was ook gelegenheid om van het toilet gebruik te maken. Ook hier is weer een tekst gelezen uit de Bijbel en waren er enkele vragen. Deze tekst kunt u in de Bijbel vinden in het boek Genesis: Gen. 12,1-4a.5b-6a.7.9. De bijbehorende vragen zijn:
* Het is nogal wat, wat God aan Abram vraagt, namelijk zijn eigen geboortegrond te verlaten, op weg naar een ongewisse toekomst.
* Er is geloof en moed voor nodig.
* Zou je een vraag van God aan kunnen en zou je genoeg geloof en moed hebben?
* Welke vraag om samen op weg te gaan, zou God je mogen stellen en wat ligt in je bereik om met Hem je weg te gaan?

Vanaf Helvoirt ging de tocht via allerlei wegen, weggetjes en bospaadjes naar Vught. Onderweg heeft een van onze pelgrims nog een mooie foto gemaakt van een paard en een ezel. De ezel was zelfs zo vriendelijk om op ‘verzoek’ om te keren om zo een mooie foto mogelijk te maken (zie foto’s).
In Vught aangekomen, hebben we weer een pauze moment en gelegenheid om te drinken en wat te eten. We kunnen wat rust nemen en zitten op de banken midden op het plein in de schaduw van bomen. Voor ons vertrek van de laatste etappe van onze pelgrimage naar ’s-Hertogenbosch lezen we weer een tekst uit de Bijbel en zijn er opnieuw enkele vragen. De tekst kunt u in de Bijbel vinden in het Lucas evangelie: Lc. 1,39-45. De bijbehorende vragen zijn:
* We trekken nu naar Maria, de moeder van Jezus, die ook ons als moeder is gegeven.
* Dienstbaarheid is een eigenschap van Maria. Dienstbaar aan haar Zoon Jezus, en in dit verhaal ook dienstbaar aan haar nicht Elisabeth.
* Hoe kunnen wij dienstbaar zijn aan het werk van God?
* Hoe kunnen wij dienstbaar zijn aan elkaar?

Vanaf Vught lopen we door het Bossche Broek naar de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch. Omdat sommige lopers een wat sneller tempo hadden, viel onze groep uit elkaar in twee delen die elk hun eigen weg volgden. Toch kwamen we bijna allemaal tegelijk aan bij de Sint Jan. In de Sint Jan hadden we een korte gebedsviering die werd voorgegaan door onze pastoor Dorssers. Daarna gingen we naar de Bouwloods naast de Sint Jan waar we konden genieten van een kopje koffie met een echte Bossche bol (zie foto’s).

Het was een en hele mooie dag, maar het was toch ook wel fijn om met de auto te worden teruggebracht naar ons punt van vertrek in Biezenmortel.
Dan wil ik tenslotte nog vermelden dat een pelgrimstocht geschikt is voor alle leeftijden, jong en oud. Dit jaar was onze oudste deelnemer Piet Haarmans 90 jaar. Geweldig Piet, dat je heb meegelopen en ik heb genoten van onze gesprekken onderweg.
Verder wil ik de organisatie van deze pelgrimstocht hartelijk bedanken en misschien tot volgend jaar.

Ton van Kuijk, diaken.