Sinds jaar en dag wordt er begraven op onze begraafplaatsen. Dramatisch is het dat er ooit ook kinderen begraven moeten worden. Ouders verheugen zich op de geboorte van nieuw leven, en nog vóór de geboorte zijn zij met hun zoontje of dochtertje begaan; zij houden van hem of haar vanaf het moment dat het besef er is dat er nieuw leven geboren wordt.

Een drama is het als een kindje dood geboren wordt of kort na de geboorte overlijdt. Vroeger mochten deze kinderen niet in gewijde aarde begraven worden, en in de praktijk was er te weinig aandacht voor het drama dat ouders overkwam. Gelukkig denken we daar in de Kerk nu anders over, en we praten over het ‘doopsel van begeerte’: ouders hadden de intentie hun zoontje of dochtertje te laten dopen en God kent dit hartsverlangen en zal er zijn oplossing voor hebben. Alle kinderen zijn welkom bij God.

Om een tastbaar monument te hebben om deze kinderen te herdenken, die zonder gedoopt te zijn en vaak naamloos werden begraven, heeft de parochie nu een monumentje laten maken voor de begraafplaats in Udenhout.

Het monumentje is vervaardigd door twee Udenhoutse kunstenaars, José McVain en Hans van Oene. Het bestaat uit twee metalen delen (ouders symboliserend) rondom een glazen hartdeel (het kind symboliserend). Het glasdeel bevat vrolijke regenboogkleuren (bijbels hemelteken van Gods belofte) omgeven door fris groene bladeren (symbool van nieuw leven). Als het ware vormen de randen twee beschermende handen. In het midden is er een speelse ballon in de vorm van een hartje, waarvan de lijn gebroken is (toch moeten loslaten, naar boven toe, toevertrouwen aan Gods hand).

Het monumentje wordt ingezegend na de eucharistieviering op zaterdag 7 mei om 19.00 uur in de

St.-Lambertus. Het is dan vooravond van Moederdag, en dat leek ons een geschikte dag voor de inzegening. U bent van harte uitgenodigd voor deze eucharistieviering, in het bijzonder als u een doodgeboren of jong overleden kindje, broertje of zusje had. In de voorafgaande eucharistieviering zullen we stilstaan bij de pijn die ontstond rondom het overlijden van kinderen.