Ons bisdom biedt diverse mogelijkheden om de geloofstraditie te bestuderen op het Sint-Janscentrum, net achter de kathedraal in de binnenstad van Den Bosch.

In 1987 werd het Sint-Janscentrum als priesterseminarie geopend, daar kwam spoedig de diakenopleiding bij en vanaf de jaren ’90 ook het diocesaan vormingscentrum voor parochie-assistenten en andere vrijwilligers. In 2018 werd om de opleidingen sterker neer te zetten een samenwerkingsverband aangegaan met het Sint-Bonifatiusinstituut van bisdom Haarlem-Amsterdam en de pauselijke Universiteit van Lateranen in Rome.
Iedereen kan nu komen studeren, voor een paar cursussen, voor een erkende bacheloropleiding of om een ambt in de Kerk op te nemen. De lessen worden voornamelijk op zaterdag gegeven.

Het afgelopen jaar hebben onze diaken Ton van Kuijk en onze pastoraal werker Frits Hendriks er vakken gevolgd. Frits: “Het is mij heel goed bevallen. De studenten vormden een aangename mix van geïnteresseerde gelovigen tot priesterstudenten, met diverse leeftijden en verschillende kerkopvattingen. Er was ruimte voor gesprek en naar ieders inbreng werd geluisterd. Dat ons bisdom zo’n opleidingsinstituut heeft is echt een verrijking.”

Bij alle opleidingen hebben de eerste nieuwe studenten voor het studiejaar 2021-2022 zich inmiddels aangemeld, maar er is nog plaats voor meer geïnteresseerden. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met studiecoördinator Ellen Kleinpenning of rector Norbert Swagemakers via studiesecretariaat@bisdomdenbosch.nl of kijk op de website www.sint-janscentrum.nl.