Het Gilde Sint Antonius – Sint Sebastiaan Udenhout heeft sinds 2020 een kazuifel in haar bezit wat de Pastoor mag dragen bij officiële vieringen in de kerk waarbij het Gilde betrokken is. Als voorbeeld de jaarlijkse teerdag in Januari en bij het drie Jaarlijkse Koningschieten eind augustus.

Het kazuifel is een mouwloos opperkleed dat door de Pastoor over andere liturgische kleding wordt gedragen bij het lezen van de mis. Het kazuifel heeft de betekenis van naastenliefde.

Het kazuifel is Rood, de kleur van Sint Sebastiaan. De kleur rood wordt in de kerk vaak gedragen op feestdagen. Feestdagen van de Heilige Geest. Bv Pinksteren, heilig vormsel, palmzondag, goede vrijdag en op de feestdagen van onze martelaren.

De ornamenten zijn geborduurd op een verticale banier en schouder/rug stuk in de kleur Groen van Sint Antonius. De kleur groen heeft ook in de kerk een betekenis. De kleur van “hoop”. In de kerk word deze kleur het hele jaar door gebruikt.

Aan de voorzijde zien we in de verticale banier vijf afbeeldingen.

Van boven naar beneden:
Het T-kruis ( Tau), met daaronder de beeltenis van Sint Anthonius.
In het midden de Bossche Boom.
Daaronder de beeltenis van Sint Sebastiaan met als laatste het Jeruzalemkruis.
Alles verfijnd geborduurd alsook de goudversierselen rondom de afbeeldingen.

Aan de achterzijde zien we de Bossche Boom. Het Gilde Sint Anthonius – Sint Sebastiaan Udenhout is, voor zover bekend, het enige Gilde wat dit embleem mag dragen. Dit embleem werd verleend , door het hoofdgilde in ’s Hertogenbosch, bij het vernieuwen van de oude reglementen van 1548.

Deze “nieuwe” reglementen van 1605, zijn beschreven in de “Caert”.
Deze “Caert”  is nog steeds in het bezit van het gilde.
Als laatste zien we onder de afbeelding een kwast. Symbolisch een wijwaterkwast.

“ Heer besprenkel mij, opdat ik rein mag zijn “.

Het kazuifel is in 2020 ontworpen door Gildebroeder Frank van Loon en is gemaakt door Van Loon Confectie.