Dit jaar, 2022, is het precies 300 jaar geleden dat de Lambertusparochie van Udenhout en Berkel onafhankelijk werd van de Petrusparochie in Oisterwijk. In 1722 kreeg Udenhout (en een deel van Berkel dat in Udenhout ter kerke ging) officieel toestemming een eigen pastoor te hebben in een eigen parochie. Dit feit is aanleiding voor de publicatie van twee boeken:

Udenhoutse parochie in 1722 onafhankelijk van Oisterwijk

Op hoofdlijn staat de geschiedenis van het ontstaan van de Lambertusparochie in het boek “Over de Unentse parochie” (2006), maar de afgelopen 15 jaar zijn zoveel nieuwe bronnen (digitaal) beschikbaar gekomen dat intussen veel meer verhalen, gebeurtenissen en details beschikbaar zijn gekomen. Zoveel, dat het de moeite waard is dat goed vast te leggen in een boek in de kleine serie.

Unentse biografie nummer 7: Petrus van Eijl, pastoor van 1903 tot 1939

Pastoor Van Eijl heeft vanaf de eerste dag dat hij pastoor van Udenhout was een dagboek bijgehouden met gemiddeld zo’n 20 aantekeningen per jaar. Het is een historisch belangrijk document, dat het Schrijversteam van ‘t Schoor al vaak heeft mogen gebruiken bij het schrijven van de vele boeken over Udenhout en Biezenmortel. In “Unentse biografie 7 Petrus van Eijl” staat dan ook zijn dagboek centraal. Na een levensbeschrijving van de pastoor en na een hoofdstuk over de betekenis van het dagboek is het dagboek integraal afgedrukt.

De boeken zijn na de boekpresentatie op 9 september verkrijgbaar. Beide boeken zijn nu al te reserveren via erfgoedcentrumudenhout@gmail.com. De kosten bedragen € 10,– per stuk. Erfgoedcentrum ’t Schoor, Schoorstraat 2 is op zaterdag 10 september van 11.00-17.00 uur vanwege Open Monumentendag geopend en daarna elke donderdag van 11.00-15.00 uur.