Uitzien is een woord met meerdere betekenissen. Het kan gaan over uiterlijkheden, het kan gaan over iets dat in de toekomst ligt of het kan uitdrukking geven aan iets wat wij verwachten. Zo zie ik tijdens het schrijven van dit opstekertje uit naar mijn vakantie. Vier weken vrij, maar niet zonder werken. Thuis moet er worden geschuurd en geverfd. Dat wil zeggen dat ik voornamelijk het schuurwerk doe en Annie zal verven. Toch heb ik midden in mijn vakantie ook rust gepland, door een week in de stilte van een retraite te gaan in de Foyer de Charité Marthe Robin in Thorn. Ook daar zie ik naar uit. Zo zijn er vele dingen in het leven waar we naar uitzien. Bijvoorbeeld nu we in een periode zitten waar vele mensen, misschien mag ik wel zeggen iedereen, uitziet naar nog verdere versoepeling van alle coronamaatregels. We willen allemaal uitzien naar een terugkeren naar de normaal. Maar wat is dat: de normaal. Gaat dat alleen maar over het bezoeken van festivals, evenementen, het theater of de bioscoop? Of zit het veel dieper en zien we uit naar een persoonlijk contact in een handdruk, een schouderklopje, een troostende arm om je heen? Ik denk dat dit laatste meer nog gemist is als het eerste. Hoewel het natuurlijk heel erg fijn is, als we dit jaar wel een Tilburgse Kermis of een festival kunnen bezoeken of een vakantie kunnen boeken over de grenzen van Nederland heen en dat dan zonder dat je je aan allerlei beperkende maatregels moet houden. Uitzien is ook een uitdrukking met Bijbelse strekking. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: Het joodse volk dat uitziet naar de bevrijding uit de slavernij van Egypte; De profeet Micha die schrijft ‘Ik daarentegen blijf wakend uitzien naar Jahweh’ (Mi. 7, 7); Uitzien van de menigte naar Jezus’ komst (lc. 8, 40); Uitzien naar mensen voor een taak (Hand. 6,3).  En met deze laatste verwijzing naar een Bijbelse tekst keer ik weer terug naar het heden. Ook in deze tijd mogen we uitzien naar mensen waarvan we denken dat ze een vrijwillige taak in onze parochie willen uitoefenen. Hierbij hoeven we niet altijd te denken aan hele grote of moeilijke taken. Ook de eenvoudige klein dingen moeten gedaan worden en zijn belangrijk. En wanneer er velen iets willen doen, dan kunnen we letterlijk zeggen dat vele handen ligt werk maken. Dus als u zich aangesproken voelt om ergens naar uit te zien als toekomstig vrijwilliger in de parochie, neemt u dan contact op met het parochiesecretariaat. Contactgegevens hiervoor vindt op de website of in de Schakel of de Wegwijzer. Zo is uitzien naar, een veelzijdig iets waar je alle kanten mee op kunt. Als gelovig christen hoop ik en bid ik dat het de goede kant op gaat. Daar zie ik naar uit.

Diaken Ton.