De advent is de voorbereidingstijd voor Kerst, zoals ook pastoor Looijaard in zijn Opstekertje schrijft. Het is daarmee eenzelfde periode als de veertigdagentijd voor Pasen. Toch wordt de advent meestal minder beleefd; er is dan ook zoveel te doen in december! Van Sinterklaas rol je zo de kerstborrels in, al is dat dit jaar toch net even anders. Wellicht een extra reden om eens na te denken over mogelijkheden om de advent te begeleiden.

adventskransen
Traditioneel maken mensen een adventskrans met vier kaarsen. Elke zondag wordt er dan een kaarsje meer aangestoken. Hoe dichter bij Kerst hoe voller het licht. Eenvoudig om te maken, maar het geeft een groot effect op weg naar de feestdagen. Wie kaarsen te gevaarlijk vindt, kan ook waxinelichtjes gebruiken; die moeten dan alleen af en toe vervangen worden, of elektrische lampjes.

adventskalenders
Het bisdom komt met een digitale adventskalender voor het hele gezin. Wie echter liever een papieren kalender heeft kan terecht bij het Nederlands Bijbelgenootschap. Zij hebben ook ander digitaal materiaal, met speciale aandacht voor kinderen..

retraite
Er even helemaal tussenuit gaan kan ook een mooie voorbereiding zijn; al is die in deze tijd wat minder handig, veel kloosters zijn gesloten of ontvangen zeer beperkt gasten. Bovendien moet een mens daar ook maar de ruimte en tijd voor hebben.
Gelukkig hebben de jezuïeten van Nederland en Vlaanderen al een aantal jaren een digitale retraite vanuit huis. Wie zich gratis aanmeldt krijgt dagelijks een mail met instructies. Het thema is dit jaar Zie, Ik kom spoedig. Eventueel zijn er ook groepen die samen op weg gaan in deze retraite, onder andere vanuit Jong Bisdom Den Bosch.

kerkelijke vieringen
In onze parochie zijn er uiteraard ook tijdens de advent de gebruikelijke vieringen en die bereiden ons allemaal voor op Kerstmis. Bovendien is er op alle maandagavonden Eucharistische aanbidding in de Sint-Willibrorduskerk in Berkel. Speciale vermelding verdient de Avond van Barmhartigheid die gehouden wordt op dinsdag 22 december. Een avond met een eucharistieviering, eucharistische aanbidding en de mogelijkheid om te biechten. Verlost van alles wat ons bezwaart, kunnen we de lichtheid van het Kerstfeest dan ook in onszelf ervaren.

En misschien heeft u zelf nog tips? Deel ze met ons, deel ze met uw medeparochianen.